lördag 1 augusti 2009

Om konstmaterial

Det finns 12 olika typer av tavelramar. Det gäller storleken på ramarna och dess utseende. Fem olika sorters pennor. Spritpennor, blyertspennor, tuschpennor och kulspetspennor, samt så kallade redispennor. Fem kvaliteter på rit- och skisspapper. Inom konsten finns det cirka ett trettiotal färgnyanser. De olika teknikerna varierar ju som bekant. Man kan förutom vanlig pensel också stryka ut färgen med kniv. Vi har surialistisk konst, multikonst, modern konst och naturalistisk konst, samt den så kallade romantiska stilen. När det gäller stativ, finns det stativ för bordet och det vanliga stativet. Jag för min del använder helt enkelt bordet, där jag sitter ner då jag målar. Man gör nog det man är mest van vid. Det finns en konstnär som var känd, men som man inte talar så mycket om numera. Han var skåning och hette Kärve. Han målade motiv från Limhamn och Sibbarp. Det var de så kallade "hoddorna" i Limhamn och utsikten från Strandgatan där småbåtshamnen nu ligger. I stället låg där ett rätt stort kallbadhus - innan man byggde det kallbadhuset, som nu finns där. Kärve var gäst hos Lasse Holmkvist, där han även spelade enradigt dragspel och sjöng - bland annat löd en kortare strof så här: "...bland båtar och tackel och tåg". Hans målningar var mycket bra! Men det finns ännu en konstnär, en kvinna som heter Jette Stolth! Hon målar mest finfina blomstermotiv och bor på Österlen. Min far - Åke Andersson - hade en kusin som var konstnär. Han hette Arne Holmelind och bodde med sin fru i Göteborg. Han var med i Hallandsgruppen hela tiden under sin verksamma tid. Ytterligare en av min fars kusiner var gift med en känd konstnär, som hette Arvid Carlsson. Han målade blomstermotiv och landskap bland annat.
Jag gick på Skånska målarskolan för en lärare som hette Hansson på höstterminen 1970.
Där fick vi måla efter nakenmodell. Jag gick där endast en termin. Där efter gick jag på allehanda kurser i teckning - 1971 och 1972.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar