torsdag 30 juli 2009

copyright/konstsidan

Hoppas att tavlan ger er rätt intryck av vad konstnären - det vill säga mig själv - vill säga med konsten. Jag skall vid ett senare tillfälle lägga in bilder på det jag gör av tavlor som mera ger rättvisa åt min konst! Alla har vi ju olika smak, och alla vill ha sådant som tilltalar just dem. Min kusin Helena var på besök hos mig och fick välja ut vad hon tyckte om. Som konstnär lär man sig att det kanske är just den tavlan som betraktaren gillar, som kanske jag inte ser på samma sätt. När jag målade den, tyckte jag att motivet givetvis var spännande. Jag hade en utställning av fyra tavlor med anknytning till Danmark - bland annat Stevns Klint och Stevns Kirke, samt en till, som en konstintresserad man kom in och köpte - tre på en gång! Detta galleri lades tyvärr ner sedan, till fördel för computers. Hittills har jag haft elva utställningar sedan 1992! Som regel får alla tavlor hänga uppe i en månad! Undantag finnes dock! Jag hade tre målningar på Sömandshjemmet i Skagen under åren 2002-2004 i december. Och det var just i december 2004, som tre sjömän - en dansk, en norrman och en svensk, som ville köpa en tavla som föreställde Dragör - sommaren 1983. Den svenske mannen hade bott i Dragör som barn, faktiskt, så han var mycket intresserad. Tyvärr förstod han inte riktigt värdet i målningen, men eftersom han var oerhört intresserad av motivet fick han det för 400 kronor. Ja, det var ett exempel på en episod - sånt som händer när man ställer ut tavlor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar