onsdag 29 juli 2009

fortsättning

Sedan 1994 lärde jag känna en ung kvinna som bodde i USA. Hon och jag hade mycket gemensamt. Bland annat sålde hon korrespondenskurser i språk. Över trettio språk blev det till sist. Vi brevväxlade i ett antal år. En dag berättade hon om sin betydligt äldre vänninna Agnes Webb, som bor i den lilla staden Stroudsburg i Pennsylvania. Varje år i oktober månad anordnar hon en konstauktion, där det aukoneras bort massvis av konst från många delstater. Där ibland jag - Sven-Peter från Sverige, som genom Donna Faturos (brevvännen) fick möjlighet att ha med två tavlor på deras konstauktion i Stroudsburg. Detta var i slutet av oktober 1995 och år 2000. Själv köpte Agnes Webb en av dem, som hänger så snyggt uppe i hennes hus i staden.
Mina tavlor har jag prissatt till 500-1200 kronor (SEK) Jag har i genomsnitt gjort tio motiv per år.
Kan berätta att min mormor en gång var en mycket duktig konstnärinna på fritiden. Hon fick år 1906 möjligheten att resa ända till Skagen för att studera lite konst. Så hon och tre andra tjejer - då 16 år gamla, gav sig upp till Skagen. Väl framme fann dom en annons i en avis, där det annonserades om snabbkurser i teckning hos Michael Ancher. Alla fyra tjejerna satt i konstnärens trädgård och ritade efter stileben. Men den konstnärliga ådran återfinns även hos min faster, Britt Lindefors, som målar mestadels akvareller. Hon har haft utställningar i Halmstad, men även på Öland. Bland annat har hon målat en tavla som föreställer vildhästar vid Eketorps Forntidsborg på södra Öland. Den akvarellen hänger i museets entr'e. Hennes tavlor ligger på cirka 800-1500 kronor som vanligaste priset. Min mor målade på "skoj". Det var porslinsmåleri och akvareller. Hon gick på en kurs i porslinsmålning 1951. Ja, det var lite av min egen bakgrund. Man kan konstatera att jag har ärvt den konstnärliga sidan.

2 kommentarer:

  1. Kul att läsa! Inte visste jag att du hade en tavla hängande i USA!

    SvaraRadera
  2. Hej Helena! Det var en trevlig kommentar, men jag vet inte om det hänger två eller kanske tre tavlor i USA - absolut två - som såldes via auktionen i Stroudsburg, PA. Men det är rätt att Agnes Webb har den ena, som föreställer Göteborgs skärgård i solnedgången.
    Varma hälsningar från Peter.

    SvaraRadera