tisdag 4 augusti 2009

Känd konst

Jag vill berätta lite om en av vår tids kanske mest kända konstnärer. Den jag tänker på är Marie Kröyer! Hon föddes den 11 juni 1867, och avled den 25 maj 1940. Hennes flicknamn var Maria Martha Mathilde Triepcke. Marie och P.S Kröyer förlovade sig i Paris år 1889. I början av 1900-talet gifte hon om sig med tonsättaren Hugo Alfv'en. På sensommaren 1903, lär Hugo Alfv'en ha smygfotograferat Marie medan hon halvsov i hennes sovrum i Skagen. Detta var efter deras kärleksnatt. Marie födde en dotter 1895, som döptes till Vibeke Kröyer. Vibeke blev en känd konstnärinna senare i hennes liv. Boken om Marie Kröyer kan man beställa hos Bokförlaget Forum, Box 70321, 107 23 Stockholm, eller gå in på deras hemsida www.forum.se och Copyright Tonni Arnold 1999. Boken har 351 sidor. Boken går även att köpa på Skagens Museum i Skagen. När jag köpte den år 2001 kostade den 149 DKK.
I mitt hem har jag endast ett par kända konstnärer uppe på väggarna i form av fyra tavlor. Det är Nils Rosberg 1913 och Fale från 1950.

1 kommentar:

  1. Hej , jag undrar om det står något om hennes konstvärk `?

    SvaraRadera