tisdag 4 augusti 2009

Historik

Den Gamle By i Århus är ett levande museum, där fina historiska hus och kulturbyggnader har bevarats, genom att först rivas ner försiktigt och sedan återuppbyggas där museet nu finns. För ungefär 20 år sedan var det danska dronningen som var museets beskyddare. Jag och min far besöte området först i augusti 1984, sedermera i augusti 1987. Det lär ha blivit utbyggt med ytterligare ett par kulturbyggnader sedan jag och min far var där senast. Där är bland annat en kunststue, där dåtidens konstnärer höll till. Men om det ursprungligen var i Århus, eller i någon annan provinsby i Danmark som denna kunststue fanns vet jag tyvärr inte. Museet besöks varje år av tusentals turister från många europeiska länder. Men mest från Tyskland och Frankrike förståss. Annars är det mycket norrmän och svenskar som turistar i Danmark.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar