tisdag 11 augusti 2009

Konstfakta

Om man skall göra en så bra teckning som möjligt, bör man ha riktiga saker, som underlättar det hela. Vi har: Blyertspennor, grafitstift, färgpennor, akvarellpennor, skisspennor, kulpennor, filtspetspennor, tuschpennor, ritkol, contekritor, teckningskritor, kolpennor, pastellpennor, vaxkritor, vattenlösliga pastellkritor, oljepastellkritor, sprayfixativ.
Använder du detta material, blir din konstnärliga teckning helt perfekt. Man kan måla i färg, men även i enbart blått - olika blå nyanser - eller i enbart rött, grönt och så vidare. Naturligtvis kan du måla i endast svart/vitt.
Redan i min omedelbara närhet bor fem konstnärer. Tre kvinnor och två manliga konstnärer. En av kvinnorna målar endast abstrakta motiv - en blandning av surialistiskt och den moderna konsten - i stil med Picasso, skulle jag tänka mig. Den andra kvinnan som bor endast ett par hundra meter ifrån mitt hus, målar mera traditionellt och gör även skulpteurer! I Skagen finns bland annat ett par konstnärer som gjort sig kända i Danmark. Den ene av dem känner jag personligen. Han målar fina stadsmotiv och landskapsmålningar i både olja och akvarell. Han målar även porträtt - också dessa i olja och i akvarell - han heter Ole Ernst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar